Saturday, December 27, 2008

Apa Yang Mesti Anda Buat Selepas Dapat Biasiswa

diolah dari www.pakdi.my
Anda baru cek akaun bank anda menerusi mesin ATM.
Yes. Biasiswa sudah masuk!
Dan seperti biasa anda sudah berkira-kira untuk membayar …
Bil internet
Bil telefon
Hutang orang a
Dan seterusnya

Kemudian anda pun membelanjakan baki scholar yang ada untuk keperluan yang lain dan urusan hidup anda sehinggalah masuk scholar seterusnya pada semester hadapan.
Kalau ada lebih, baru anda fikir untuk simpan.
Kan Kan Kan Kan ?
Tetapi amalan biasa anda sebegini adalah
Salah!

Dan anda perlu mengubah amalan ini untuk kebaikan masa depan kewangan anda.
Mahu kah anda mengetahui 2 perkara mudah yang mesti anda buat selepas dapat scholar anda ?
Ya.
Dengan melakukan 2 perkara mudah ini terlebih dahulu, keadaan kewangan anda akan berubah untuk selama-lamanya.

# 1 : Pay Yourself First
Anda mesti memperuntukkan paling kurang 30% dari keseluruhan scholar anda untuk disimpan.
Sekiranya scholar anda RM 3000 maka anda perlu menyimpan kira-kira RM 900 ke salah satu dari 4 pilihan yang berikut:
ASB
Tabung Haji
Akaun Simpanan Tetap (Fixed Deposit)
Akaun Simpanan Biasa (Savings / Current)
Sila buat potongan tetap setiap bulan secara automatik dan simpan buku akaun atau kad ATM di tempat yang sukar untuk diambil.
Maka dengan cara ini anda boleh terus menyiapkan diri anda dengan jumlah simpanan yang tetap

# 2 : Zakat & Derma
Anda perlu memperuntukkan 10% daripada scholar anda untuk tujuan zakat dan derma.
Sekiranya scholar anda RM 3000, maka RM 300 digunakan untuk tujuan ini.
Cara yang paling kool adalah dengan menderma di tabung-tabung masjid pada hari Jumaat.
Cara yang lebih kool pergi cari rumah-rumah kebajikan atau badan-badan kebajikan tertentu yang memerlukan sumbangan duit orang ramai.

Cara yang agak lari dari kebiasaan tetapi masih boleh dilakukan adalah dengan membelanja kaum keluarga dan rakan-rakan anda untuk acara makan-makan.
Ibu bapa anda mesti suka kalau tiba-tiba anak mereka (anda lah tu) mengumpulkan sesama adik beradik untuk acara makan-makan sesama keluarga.
(Ini tidak, apabila buat kenduri kahwin ada yang mengharapkan sampul becek dari tetamu. Uhuk uhuk!)

Sekarang anda mempunyai baki 60% dari gaji anda untuk dibelanjakan sesuka hati.
Balance dalam akaun adalah RM1800.Jika satu sem=5bulan;rm360/month.

RM360 akan digunakan untuk

makanan sebulan(kelantan lagi jimat where makan sehari might below RM10)

duit tiket balik rumah(1 roundtrip;RM60)

phone bill(
barang keperluan(RM100)

hiburan untuk diri sendiri(RM 100)

Apa lagi.

-->kalau ikutkan,memang tak cukup;tapi kita boleh cut sikit expense so takdela sesak di hujung sem.Dan yang penting kita ada saving untuk masa depan dan buat amal jariah.=P
"kita jangan jadi hamba dunia,hamba wang"
ismail kamaruzaman

1 comments:

emrullah said...

makan kat kelantan sama je dgn tempat lain cik ena.. sekarang da mahal..bila lah harga barang nak turun.

Post a Comment

 
Copyright 2009 ainaa ismail. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan