Sunday, September 13, 2009

Edisi Ramadhan: Lailatul Qadar itu malam tadi

10 malam terakhir.

Yang seronoknya 10 malam terakhir dalam Ramadhan adalah, kewujudan lailatul qadr. Malam yang Allah SWT sendiri isytiharkan bahawa, ianya lebih baik dari 1000 bulan.

“Sesungguhnya Kami menurunkannya di dalam malam Al-Qadr, dan adakah kau tahu apa itu Malam Al-Qadr? Malam Al-Qadr itu lebih baik dari sebulan bulan. Pada malam itu turunlah para malaikat, dan Ruh(Jibril) dengan izin Tuhan mereka untuk segala urusan. Sejahteralah malam itu sehingga terbitnya fajar” ayat 1-5.

Ramai orang mencari-cari malam Al-Qadr ini. Nak ibadahnya dikira macam dia beribadah lebih dari 1000 bulan katanya. Maka macam-macamlah caranya orang berusaha mendapatkan malam ini.

Ada yang pada 10 malam terakhir ini, dia bersungguh-sungguh buat ibadah tanpa henti, mengisi waktunya dengan sebenar-benar pengisian. Tak kurang juga yang hanya pilih malam ganjil sahaja, malam genap dia tak sungguh-sungguh. Ada pula yang hebat dalam kira-kira, membuat pengiraan matriks, menjangka bila datangnya Malam Al-Qadr untuk tahun ini dan tahun mendatang.

Macam-macam. Mungkin kita ini sebahagian dari yang banyak-banyak berusaha itu.

Jadi, sekarang dah tiga malam berlalu. Anda dah jumpa Lailatul Qadr?

Apa perasaan anda, kalau saya kata:

“Lailatul Qadr itu malam tadi”

read more:P


1 comments:

zainal's site said...

assalamualaikum...
emm, malam 23 ramadhan ek???
kalau lah betul,, Alhamdulillah,, moga2 Allah menrima segala amalan kita, insya-Allah...

Post a Comment

 
Copyright 2009 ainaa ismail. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan