Sunday, September 21, 2008

surat cinta

surat cinta


hmm...pernah tak dapat surat cinta dari secret admirer?tepuk dada tanya otak,ada ke tak?kalau bukan surat cinta,sms ke,email ke bak kata orang zaman dah maju,mana pakai surat lagi..


apa pun bentuknya,kalau kita dapat,apa yang kita buat?sure kita akan jaga elok2,baca setiap hari,ke mana saja sure kita ingat/teringin nak baca surat tu.dan bila kita baca,sure kita akan ingat dekat orang tu kan?=P itu adalah fitrah semulajadi orang yang bercinta rasanya!


bila kita fikir balik,siapakah orang yang paling memahami kita?ibu bapa?gewe(bahasa kelantan=buah hati)?sebenarnya Allah paling memahami kita.Dia sangat mencintai dan menyayangi hamba-hambanya,justeru diturunkan "surat cinta" kepada hamba-hambanya dalam bentuk al-Quran.tapi,apa yang kita buat dengan surat cinta Allah itu?mungkin bukan kita tapi segelintir yang lain,meletakkan al-Quran di atas almari dengan alasan supaya tidak dipijak dan sebagainya,namun akhirnya Quran itu hanya bermandikan habuk dan debu sahaja.Tepuk dada tanya hati berapa kali kita baca surat cinta Allah?Adakah kita memahami dan mengamalkan apa yang dikarang Allah?


"sesungguhnya tentang kejadian langit dan bumi serta pertikaian malam dan siang menjadi tanda bagi orang-orang yang berakal.iaitu orang-orang yang mengingati Allah ketika berdiri,duduk dan berbaring,dan mereka memikirkan kejadian langit dan bumi sambil berkata'Ya Tuhan kami,tidaklah Engkau jadikan ini dengan sia-sia,Maha Suci Engkau,maka perliharalah kami dari seksa neraka"



al-imran:190-191

telah banyak siang dan malam yang berlalu,tapi adakah kita pernah gunakan masa yang lalu untuk mengingati Allah?Mungkin ada di antara kita.Tetapi berapa banyak kah kita?Surat cinta Allah bukan hanya pada al-Quran,tetapi juga pada penciptaan langit dan bumi,penciptaan siang dan malam,matahari dan bulan dan sebagainya.Segala ciptaan Allah akan membuatkan kita tunduk,rasa rendah diri,hina,malu pada Allah atas segala kesalahan kita.Pernahkah kita terfikir macam mana langit boleh berdiri dengan sendirinya?manakah tiang yang menyokongnya?kalau bumbung berdiri tanpa tiang,alamatnya bakal robohla rumah itu.tetapi langit tidak roboh,langit terus berdiri utuh pada paksinya.bayangkan jika langit roboh,maka kiamat akan menjelma.Pernahkan kita terfikir akan segala ciptaanNya?Allah tidak akan menciptakannya tanpa sebab selain sebab utama untuk kita sentiasa beriman dan taat kepadanya.



justeru,baki ramadhan ini jangan kita berputus asa untuk membaca al-quran.memang tidak dinafikan penat berkelas puasa dan sebagainya,tapi usai bacaan al-quran kepanatan itu hilang sama sekali dan ketenangan yang diperolehi =P


p:s/ringkasan daripada episode ESQ 'surat cinta'





video

surat cinta part 1

=P part 2 and part 3 tengok dekat youtube ye

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2009 ainaa ismail. Powered by Blogger Blogger Templates create by Deluxe Templates. WP by Masterplan